dinsdag 6 januari 2015

Bel&Bo legt de lat hoog voor Belgische bedrijven

Op 8 december werd Bel&Bo officieel lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar schonere kleren. Dat betekent dat Bel&Bo de lat voor zichzelf én tegelijk voor de andere Belgische kledingbedrijven hoger legt.

Toen Bel&Bo nog Promo Fashion heette, was het een echte discounter: een eenvoudig assortiment aan lage prijzen. Hun businessmodel was navenant: het overgrote deel van de orders werd indirect geplaatst bij de leveranciers, via onafhankelijke agenten. Gevolg: het bedrijf had nauwelijks zicht op de omstandigheden waarin de kleren gemaakt werden. De voorbije jaren werd het percentage orders dat rechtstreeks geplaatst wordt stelselmatig opgebouwd: van 11% in 2011 naar 51% in 2014. Die transitie was essentieel om meer controle te verwerven op de productieketen. Dat was nodig voor de volgende stap: aansluiten bij de Fair Wear Foundation.

Tot op vandaag zijn slechts 4 Belgische bedrijven lid van de Fair Wear Foundation: Mayerline, ACP, Stanley & Stella en The Cotton Group. JBC kondigde in oktober aan dat ze de procedure zullen opstarten. Met Bel&Bo en hopelijk binnen enkele maanden ook JBC komen er twee belangrijke
spelers op de Belgische markt bij.

De Schone Kleren Campagne dringt er bij de Belgische bedrijven al jaren op aan om zich aan te sluiten bij de Fair Wear Foundation. Waarom? Omdat de Fair Wear Foundation (FWF) het meest vooruitstrevende en betrouwbare initiatief is op het gebied van het verbeteren van arbeidsrechten in de kledingindustrie. Het is wat we noemen een multi-stakeholderinitiatief: bedrijven, werkgevers en vakbonden organisaties samen werken aan betere arbeidsomstandigheden. Alle bedrijven die aangesloten zijn bij Fair Wear Foundation zeggen daarmee dat ze in principe ook verantwoordelijk zijn voor de werkomstandigheden bij hun leveranciers. FWF laat de fabrieken regelmatig controleren door lokale teams van specialisten. Daarnaast kunnen arbeiders zelf een klacht indienen. FWF deelnemerschap alleen zorgt er natuurlijk niet voor dat de omstandigheden verbeteren: het is een belangrijk middel, maar het blijft hard werken voor de kledingbedrijven.

Zijn de kleren in de rekken van Bel&Bo nu 100% schoon? Dat niet, maar lidmaatschap bij FWF betekent wel dat ze ernstige inspanningen doen om de arbeidsomstandigheden in hun toeleveringsketen te verbeteren. Hopelijk kan de beslissing van Bel&Bo en JBC ook andere Belgische kledingbedrijven over de streep trekken.

Bron: www.schonekleren.be

> Lees het artikel: Made in Misery: Ethiek in de textielsector na Rana Plaza

Geen opmerkingen:

Een reactie posten